Het hulpproces
1. Aanvraag
Een project start meestal met een hulpvraag vanuit een gemeente of partnerorganisatie in het buitenland. Soms nemen wij ook zelf het initiatief als we signalen ontvangen over urgente noden.
2. Voorstel en advies
Onze projectcoördinatoren bundelen de informatie en formuleren een voorstel. Ook een verlenging van een lopend project wordt op deze manier voorbereid.
3. Besluitvorming
In de tweemaandelijkse bestuursvergadering worden alle voorstellen besproken.
4. Overeenkomst
Bij goedkeuring worden duidelijke afspraken vastgelegd voor één jaar. Niet alleen over het bedrag, maar ook over rapportage, transparantie en wederzijdse communicatie.
5. Uitvoering en begeleiding
De financiële steun wordt in termijnen uitgekeerd. Gedurende het jaar volgen we de voortgang via rapportages en werkbezoeken.
6. Evaluatie
We bekijken wat er bereikt is, hoe het geld is besteed, en of de partner zelfstandig verder kan. Zo nodig verlengen we de steun met een nieuwe overeenkomst.
Wat beoordelen we bij een project?
Wanneer een aanvraag binnenkomt, stellen we vijf centrale vragen:
- Is het project kerkelijk gedragen? Heeft het een diaconaal of pastoraal karakter?
- Hoe is de organisatiekwaliteit? Is er goed personeel, een netwerk ter plaatse en transparante verslaglegging?
- Wat is de financiële positie? Is het project duurzaam? Wat is ons aandeel ten opzichte van andere betrokken partijen?
- Hoe zit het met bestuur en beleid? Zijn de doelen duidelijk, en is het beleid realistisch en Bijbels verantwoord?
- Wat is het perspectief op lange termijn? Wordt de zelfstandigheid van de lokale gemeenschap versterkt?